Újratervezésre van szükség a vidéki vendéglátásban

-
éttermek, 2025.06.11.

Újratervezésre van szükség a vidéki vendéglátásban

Chef Market tulajdonosa szerint vidéken gyakorlatilag nincs esélye talpon maradni azoknak a gasztrovállalkozásoknak, melyet nem család üzemeltet. Sarkos vélemény ez akkor, amikor egyre több óriási vagy luxusberuházás érkezik vidékre, miközben a lokális vendégek száma korlátos, a vásárlóerő szintén.


Bár a hazai vendéglátás összességében dinamikus növekedést mutat, a vidéki egységek továbbra is súlyos, mélyen strukturális kihívásokkal néznek szembe. Elérhetőségi nehézségek, munkaerőhiány, korlátozott piac és gyenge beszállítói lánc jellemzi ezt a szegmenst – ezek a problémák messze túlmutatnak a makrogazdasági mutatókban látható optimizmuson.

A vendéglátás árbevétel-növekedése akár 10–22 százalékos is lehet 2025 első félévében – ám ez nem minden szereplőre érvényes egyformán. A vidéki vendéglátók számára a túlélés kulcsa a rugalmas, helyi viszonyokra szabott üzleti modell, amelynek része lehet a családi üzemeltetés, a közeli termelőktől származó, megbízható alapanyagok használata és a célcsoport vásárlóerejéhez illeszkedő árpozíció.

A kihívásokról és a lehetséges megoldásokról Dr. Andrejszki Richárd, a Chef Market és a Culinaris tulajdonosa beszélt. A Chef Market Budapest és Pest megye piacvezető HoReCa nagykereskedője, amely a fővárosi és agglomerációs vendéglátóhelyek meghatározó partnere. A vállalat fő fókusza Budapest és Pest megye, de korlátozottan vidékre is szállítanak: „Sajnos vidékre nem éri meg heti 6 napra túratervet létrehozni és a szállítási limiteket is magasabbra kell tenni, de mindenképpen fontos jelen lenni már csak azért is, hogy szakértőként figyelemmel kísérjük a vidéki szektor helyzetét. A városi vendéglátóhelyek, például Budapest belvárosi egységei stabil törzsvendégkörre és folyamatosan növekvő fogyasztásra építenek. Vidéken ezzel szemben a kisebb piac, a magasabb logisztikai költségek és a sokszor kis volumenű, változatos beszerzés komoly akadályt jelent. Emiatt vidéken nehezebb áthidalni a költségnövekedést, ami a működés fenntarthatóságát is veszélyeztetheti” – mondja Dr. Andrejszki Richárd.

A siker három alappillére vidéken: család, lokális beszerzés, reális árképzés

A vidéki működés egyik legfenntarthatóbb formája továbbra is a családi üzemeltetés.

A tulajdonos és családtagjai aktívan részt vesznek a napi működésben. Ez csökkenti a munkaerőköltséget, erősíti a rugalmasságot, és kisebb kitettséget jelent a külső kockázatoknak.

„Azok a helyek tudnak hosszú távon is jól működni, akik az életformájuknak választják ezt. Ahol a család minden tagja részt vállal: a fiam a konyhán, a lányom a felszolgálásban, a nagymamám pedig a kasszában. Így nem csak vállalkozást építenek, hanem közösséget is” – fogalmaz Andrejszki.



A második kulcstényező az alapanyagok eredete.

A fiatal séfek egyre inkább keresik a helyi, fenntartható forrásokat – nemcsak a gasztronómiai minőség, hanem a környezeti lábnyom csökkentése miatt is.

„A vidéki vendéglátás a generációváltás miatt is megújult. Az  idősebbek átadják a stafétát és a fiatal séf  megújítja az étterem étlapját, ötvözve a klasszikus fogásokat modern technikákkal és friss ötletekkel. Ezzel új vendégkört vonz be az étterembe” – folytatja Dr. Andrejszki Richárd. “A fiatal séfek kreativitása mellett egyre nagyobb hangsúlyt kap az is, honnan származnak az alapanyagok. A modern séfek elvárják, hogy az alapanyagok lehetőség szerint a lehető legközelebbről érkezzenek, mert ez segíti a fenntartható működést. Ugyanakkor ezen elvárások gyakran ütköznek az élelmiszerbiztonsági előírásokkal, hiszen egyes kisebb termelők esetében a beszállítás nem mindig felel meg a szigorú minőségi és biztonsági követelményeknek. Ez komoly kockázatot jelenthet, amely akár  komoly fertőzések, mérgezések formájában is megnyilvánulhat.”

Ezért van szükség a HoReCa szektor beszállítói rendszerének folyamatos fejlesztésére: a régi, elavult termékeket fokozatosan kiváltják az igényesebb, modern, fenntarthatóbb alapanyagok, ahogy egyre többen keresik ezeket. A Chef Market folyamatosan fejleszti portfólióját és beszállítói rendszerét annak érdekében, hogy a vendéglátás igényeit a legmagasabb szinten szolgálja ki. A megszerzett tapasztalatok pedig hasznos tanulságokkal szolgálnak a vidéki szereplők számára is.

„Mi csak akkor veszünk fel egy új terméket, ha látható, hogy van rá valós igény, és a beszállító minden szempontból megbízható. Ez a szemlélet a vidéki vendéglátásban is alkalmazható – megfelelő skálázással és szigorú beszállítói kontrollal” – teszi hozzá Andrejszki.

Ez a trend egyértelműen azt jelzi, hogy a piac számára kulcsfontosságúvá válik a magas minőségű, ellenőrzött beszállítói lánc kialakítása annak érdekében, hogy a vendégek nyugodtan élvezhessék a friss és kreatív fogásokat, miközben a biztonsági és környezeti elvárások maximálisan érvényesülnek.

 

A harmadik kulcs: a helyi vásárlóerőhöz igazított árszint.

Míg a fővárosban a külföldi turisták magasabb költési szintje lehetővé teszi a prémium árazást, vidéken más a képlet.

„A vidéki vendéglátóhelyek esetében a profit alapját a hazai vendégek, a belföldi turizmus adja. Mivel a magyar turisták fogyasztói kosara és a szórakozásra szánt összeg korlátozott, ezért a vidéki gasztroegységek nehezebb helyzetben vannak. Vidéken egy olyan étterem, amely Michelin- vagy Bib Gourmand- minősítéssel rendelkezik, a helyi piac igényeihez igazítva jól működtethető, de csak akkor, ha a magyar vendégek által való foglaltság már önmagában biztosítja a folyamatos profitot” – folytatja okfejtését Dr. Andrejszki Richárd. – “A profit "matematikája" abból adódik, hogy illeszkedni kell a célcsoport vásárlóerejéhez. Míg a belvárosi éttermek a külföldi, devizában fizető vendégeket és a magasabb pénztárcájú budapesti közösséget célozzák meg, addig vidéken, a magyar turisták körében az áraknak a fogyasztói kosárhoz kell igazodniuk. Vidéken egy 80 ezer forintos vacsorát egyszerűen nehezebb eladni. A lokális tényezőket nagyon komolyan meg kell fontolni és az adott lokációhoz kell igazítani a szolgáltatást és az árat. A cél mindig az, hogy egy minél szélesebb, stabilabb, belföldi fogyasztói réteget érjenek el a vidéken üzemelő helyek.”

A jövő vidéken is épülhet


A belföldi turizmus erősödése – ha megfelelő szolgáltatási szinttel társul – stabil alapot adhat a vidéki vendéglátásnak. Dr. Andrejszki Richárd a beszélgetés során arra is rámutatott, hogy a magyar vendéglátóknak vonzóbbá kell tenniük a hazai célpontokat, hogy elkerüljék a külföldi alternatívák (pl. Szlovénia, Horvátország, Ausztria, Románia) irányába történő elvándorlást. Ez különösen fontos a vidéki turizmus szempontjából, ahol a városi pihenés mellett a „vidéki kikapcsolódás” erős piaci potenciált jelenthet, amennyiben a helyi szolgáltatások megfelelően pozícionáltak. Azok az egységek fognak profitot termelni, amelyek helyi alapanyagokkal dolgoznak, családi modellre építenek és reálisan pozícionálnak. Csak ez tud lenni a hosszú távú versenyképesség záloga.

„Egy kis étterem, amely felelősen és a helyi termelőkkel együttműködve szerzi be az alapanyagokat, nagyobb bizalmat kelt a vendégek körében. Ez hosszú távon pénzügyileg is fenntartható, és elkötelezett vendégkört eredményez” – zárja gondolatait Dr. Andrejszki Richárd.

dr. Kovács T. Lóránt

Tetszett a(z) Újratervezésre van szükség a vidéki vendéglátásban magazin cikk? Ha igen, oszd meg másokkal!
Tetszett a(z) Újratervezésre van szükség a vidéki vendéglátásban magazin cikk? Írd meg véleményed!

További Gastro magazin cikkek

Évente 50 ezer burgert ad el az alsóörsi Bitang Burger

Kovács Balázs és Kovács Olivér már fiatalkorában álmodozott egy saját vendéglátóhelyről, az elhatározás pedig 2017-ben egy vasárnapi közös pezsgőzéskor született meg bennük, immár Olivér párjával, Radnóti Máriával együtt. Mostanra több mint 100 ezer eladott hamburgerrel büszkélkedhetnek.

éttermek, 2025.06.06.

Év fagylaltja 2025 - Dörgicsei mandulás

Az Év Fagylaltja versenyre idén öt kategóriában rekordszámú, összesen 100 fagylalt nevezése érkezett, és a korábbi évek díjnyertes magyar fagylalt remekeivel együtt több mint 130 féle fagylalt volt kóstolható az egész napos rendezvény alatt.

év fagylaltja, 2025.05.31.

3 új degusztációs menüsor az Újváros Bisztróban: innen, onnan és mindenhonnan

Három új, tematikus degusztációs menüsort vezetett be az Újváros Bisztró (Szarvas), Békés megye első Michelin Bib Gourmand-ajánlott étterme. Az „Innen”, „Onnan” és „Mindenhonnan” elnevezésű ételsorokat Piltz Zoltán séf álmodta meg, a helyi alapanyagok tiszteletére, valamint a magyar konyha újraértelmezésére és a nemzetközi ízvilág bemutatására építve.

menüvariációk, 2025.05.22.

Balaton Fagyija 2025.

A Balaton Fagyija választás nem csupán egy évről évre egyre nagyobb népszerűségnek örvendő verseny, hanem a minőségi kézműves fagylaltok ünnepe. A szakértő zsűri több mint 30 egyedi és izgalmas fagylaltkreációt kóstolt meg, hogy kiválassza a régió legkiemelkedőbb ízét.

Balaton, 2025.05.20.

Chef Market felvásárolta a Culinaris-t

A Chef Market Zrt., Budapest és Pest megye piacvezető HoReCa nagykereskedője újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett: megvásárolta a Culinaris Wholesale nagykereskedelmi üzletágát, valamint a Culinaris három kiskereskedelmi egységét is.

gastro érdekesség, 2025.05.16.

Teljesen gluténmentes konyha a Balatonnál, Siófokon

A gluténérzékenységgel, cöliákiával vagy más ételallergiával élők számára a nyaralás sokszor nem a gondtalan pihenésről, hanem az állandó kockázatkerülésről szól. Még ma sem gyakori Magyarországon az olyan vendéglátóhely, ahol nemcsak a kínálat „mentes”, hanem valóban a konyha is. Most a Balaton partján emeli magasabb szintre a „free-from” étkezést egy új kezdeményezés.

éttermek, 2025.05.09.

Pesti István 10 éve Tatán, a Platán Gourmetben

Idén 10 éve lesz, hogy Pesti István megérkezett Tatára. Akkor még szinte elképzelhetetlen volt, hogy vidéki étterem valaha Michelin csillagot kap. A Platán ma már több vendéglátóipari egységet takar: udvarházat, bisztrót és fine dining éttermet is. Óriási büszkeség, hogy a fine dining stílust képviselő Platán Gourmet két éve, amikor a Michelin kalauz végre a hazai vidéki helyeket is górcső alá vette, azonnal 2 csillagot érdemelt. A tízes évforduló apropóján visszatekintünk Pesti Istvánnal, miért volt jó döntés, hogy a séf szakmát választotta.

chef, 2025.05.07.

Indul a 2025-ös szezon a White Raven Skybarban

Megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven – számos látványos és ízletes újdonsággal. Az ősz közepéig nyitva tartó hely új signature koktélokat, prémium alapanyagokra épülő, kibővített menüt, exkluzív pezsgőpremiereket és még hangsúlyosabb zenei élményt kínál a vendégeknek.

éttermek, 2025.05.06.

"narrow"
Gear.svg